“Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do – so throw off the bowlines, sail away from the safe harbor, catch the winds in your sails, explore dreams, discover” -Mark Twain

GB

Grand Banksin historiaa lähteitä mukaillen


Grand Banksin tarina alkaa vuodesta 1956, jolloin Robert J. Newton poikiensa Johnin ja Whitin kanssa valmistivat Hong Kongissa American Marine -nimisellä verstaallaan tunnettujen suunnittelijoiden piirustusten mukaisia tilausveneitä, isoja purje- ja moottoriveneitä.

Vuonna 1962 he aloittivat yhteistyön Kenneth Smithin kanssa suunnitellakseen 36-jalkaisen dieselkäyttöisen veneen. Yhteistyön lopputuloksena vuonna 1963 valmistui vene nimeltään Spray. Vuotta myöhemmin Newtonit lopettivat tilaustuotannon ja keskittyivät sarjatuotannon aloittamiseen. Ensimmäinen venemalli saisi nimekseen Grand Banks.

Sarjatuotannon prototyyppiin, Sprayhin, tehtiin pieniä muutoksia, kuten flybridge ja suurempi salonki. Tuotannon alettua Grand Banksin linjoja kopioitiin monella telakalla, mutta American Marinen laatuun kukaan ei pystynyt vastaamaan.

Sprayn kokoluokan lisäksi alettiin tehdä 32- ja 42-jalkaista puuvenettä.

Vuonna 1968 tuotanto siirtyi Singaporeen, jossa puuveneiden valmistusta jatkettiin aina vuoteen 1973 saakka, kunnes American Marine siirtyi lasikuitutuotantoon. Vuonna 1988 tehtiin uudet muotit, jotka olivat hieman pidemmät ja leveämmät.

Yhtiö kasvoi 1970-luvun alussa nopeasti, maailmalla oli pian yli kolmekymmentä sivukonttoria. John Deeren kanssa aloitettiin yhteinen projekti AmMarine-meridieselien valmistamiseksi. Polttoainehintojen ja verojen kiristyminen yhdessä nopean kasvun kanssa johtivat yhtiön lopulta talousvaikeuksiin ja konkurssin lähestyessä omistus siirtyi vuonna 1975 Bob Livingstonin johtamalle sijoittajaryhmälle. Yhtiö noteerataan nykyään Singaporen pörssissä.

Singaporen kehittyessä nuoret eivät halunneet enää kouluttautua veneenrakentajiksi, joten Grand Banks avasi 1995 uuden tehtaan Malesiaan.

Nykyään tuotannossa ovat Alaskan-sarjan manttelinperijä Aleutian-sarja, nopea liukuvarunkoinen Eastbay-sarja sekä alkuperäistä muotoa kunnioittava Heritage-sarja. Koot alkavat Eastbay 39:stä jatkuen aina 76-jalkaiseen Aleutianiin. Heritage sarjaa tehdään nykyään 43-, 47- ja 54-jalkaisena.

Lähteet:
The Making of a Grand Banks (PassageMaker 1998)
About Grand Banks Yachts (www.grandbanks.com)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti