“Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do – so throw off the bowlines, sail away from the safe harbor, catch the winds in your sails, explore dreams, discover” -Mark Twain

perjantai 10. toukokuuta 2013

Barcelona ja seuraavaksi Canet-en-Roussillon

Barcelonassa käytiin myös La Ramblalla ja etsittiin Gaudin suunnittelemaa mökkiä, ei löydetty. Ei myöskään tutustuttu Ramblan yöhön. Kuitenkin illalla oltiin Ramblalla ja juotiin Sangriaa melkoiset saavit yht. 32 e (n. 12 e/litra). Kauppareissun jälkeen kaikilla alkoi olla kova vessahätä. Jussilla oli akuutein tilanne - oli pakko käydä puskapissalle talon nurkalle. Kuinkas ollakkaan paikallinen poliisipartio saapui paikalle ja heristi sormeaan. Jussi nöyränä pyysi anteeksi ja jatkoi touhujaan - poliisit katsoivat parhaaksi poistua.

Laiturissa tutustuttiin naapuriveneen pariskuntaan, joka viikkoa aiemmin oli ostanut purjeveneen ja olivat nyt matkalla kohti Gibraltaria. Mies ei ollut ennen purjehtinut, nainen oli purjehtinut jonkin verran. Vaihdettiin tuoreiden Välimeren vainukoirien kokemuksia ja vinkkejä tulevaa varten. Aamun sarastaessa molemmat olivat lähtöpuuhissa toivottaen suotuisia tuulia ja turvallista matkaa.

Kohti seuraavaa pysäkkiä

Fusion-ukko pääsi töihin.
Barcelona jäi taakse ja, Välimeren ollessa tyyni, hiljalleen kuljimme kohti pohjoista. Delfiinien hyppiessä ympärillämme, päätimme pitää uimatauon - emme "kalastaneet". Illaksi oli luvattu kovaa tuulta, joten pidimme jatkuvasti silmällä sääasemien havaintoja ja seurasimme missä olisi seuraava suojasatama. Jatkoimme matkaa aina kahdeksaan asti ja lopulta päädyimme Canet-el-Roussillonin satamaan juuri ennen tuulen yltymistä. Yön aikana satamaan oli tullut ainakin 6 purjevenettä, erilaisin vaurioin.
Olimme saapuneet Ranskan mantereelle ja kuten Mannukin kertoi, internetyhteydet jäivät Espanjaan. Nyt kuitenkin olemme jälleen yhteyksien päässä.

Tuulipäivä

Eilen torstaina illalla tuuli jatkoi yltymistään, luvattu oli jopa 8 boforin tuulia eteläisen Gulf of Lionin alueella. Lisäsimme vähän kiinnitysköysiä ja päätimme nukkua aamulla pitkään. Satamakapteeni tulisi töihin vasta kello kahdeksan, joten eipä hätää. Suunnittelimme siirtyvämme iltapäivällä muutaman tunnin kohti pohjoista. Herättyämme kävimme maksamassa satamapaikan ja suoritimme provianttihankintoja. Tuulen jatkaessa puhkumistaan, palasimme satamakapteenin toimistoon ja maksoimme seuraavan yön.

Saatuamme vinkin paikallisesta venetarvikemyymälästä kävimme vilkuilemassa 52-jalkaista Motoryacht-runkoista Grand Banksia, joka oli jopa puurunkoinen ja hienossa kunnossa. Samaisen kaupan väki kertoi, että mainittu Banksi on lähdössä Cote d'Azuriin GB-kokoontumisajoihin kesäkuussa ja aikovansa jatkaa sieltä matkaa aina Italiaan asti.
Mainittu venetarvikemyymälä itsessään oli mitä ystävällisin ja palvelualttein. Kävimme siellä päivän aikana parikin kertaa ja saimme sammuneisiin saalinkivaloihin uudet polttimot, jotka kaupan isäntä irroitti myynnissä olevista erimallisista saalikinvaloista. Varmaan ymmärsivät, että hehkulamppujen aika on ohi ja niistä pitää päästä eroon.

Kun pojat vaan shoppailivat, päätti Reija lähteä uimaan viereiselle uimarannalle. Pojat shoppailivat Carrefourissa, apteekissa ja venetarvikekaupassa - tuliaisina kaikenkokoisia paketteja ja paljon asennusta.