“Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do – so throw off the bowlines, sail away from the safe harbor, catch the winds in your sails, explore dreams, discover” -Mark Twain

keskiviikko 15. toukokuuta 2013

Huoltohommia ja joelle

Maanantai


Aamu valkeni kauniina ilman ihmeempiä aikatauluja. Polttoainetta oli luvassa iltapäivällä, oli siis hyvin aikaa tutustua viehättäväään ranskalaiskylään. Anne ja Reija lähtivät kaupunkikierrokselle kävellen. Jussi, Jari, Antti & Mannu fillareilla. No, nähtävää ei juuri ollut, paitsi suuren suuri supermarket aivan sataman vierestä. Sieltä tuotiinkin sitten ruokaa ja juomaa monta kierrosta päivän mittaan. Tarttuipa matkaan mukaan 10 litran punaviinitönikkä.

Päivän toinen projekti oli maston kaato. Valmisteluja tehtiin jo päivällä, mutta ainahan löytyy kaikenlaista tärkeämpää puuhaa. Sulkeiset jatkuivat siis aikanaan. Masto saatiin turvallisesti alas, mutta.. Maston kiinnitykset eivät ole ehkä olleet parasta mahdollista laatua, sillä kannessa oleva kiinnitys irtosi siirtopuuhissa. Hetken aikaa ihmeteltiin, että mitäs nyt. Lopputulos on kuitenkin oikein manio, masto makoilee nyt yläkannella.

Tiistai


Jokiseikkailu alkakoon. Tähdättiin heti aamun ensimmäiseen sulutukseen ja onnistuttiinkin! Muutama muukin vene tuli samaan aikaan, joten saatiin ottaa muilta mallia, mitä pitää tehdä. Sulkuun sisään, köydet kiinni, hetki odottelua, köydet irti ja sulusta ulos. Mutta olihan se silti jännää :) Samassa sulutuksessa olleet purkkarit (mastonkuljetusalukset) jäivät jo heti alkumetreillä taakse, mutta hieman isompi Grand Banks 47 Europe "La Grande Bleue" lähti vauhdilla ja hävisi pian näkyvistä. Päivä kului aurinkokannella maisemia ja joen virtausta ihmetellessä. Välillä vastaan tuli jokunen alus, toisinaan väisteltiin uppotukkeja. Pyydystettiin matkanvarrella myös yksi fenderi!

Arlesiin päästiin iltapäivällä. Hienon näköinen kylä, mutta tällä kertaa ajettiin vain ohi. Parin tunnin ajon päässä oli seuraava sulku, Beucaire. Huviveneet pääsevät sulkuihin vähintään kolmen veneen ryhmissä. Odottelemassa oli jo ennestään tuttu La Grande Bleau sekä toinen huvipursi, joten pääsimme noin vartin odottelun jälkeen päivän toiseen sulkuun. Tämä olikin edellistä isompi, nousua noin 10 metriä. Kuuden hengen miehistöllä nousu sujui helposti ja ehdittiin ottaa valokuviakin. Metsikkö vaihtui kanavan jälkeen enemmän ja enemmän asutumman näköiseksi ja lopulta saavuimmekin Avignoniin. Paleis de Papes oli hienon näköinen niin joelta kuin lähietäisyydeltä. Ja kappas La Grande Bleue miehistöineen oli taas täällä meitä odottamassa. Nyt ehdittiin jo hieman vaihtaa kuulumisia, olivat kuulemma odottaneet Beucaire sulussa kolme tuntia. Meillä kävi siis melkoinen tuuri!

Keskiviikko


Antti päätti olla aamulla reipas ja lähteä hakemaan tuoretta patonkia. Totesi kuitenkin lopulta, että eiköhän eilen hankitut leivät riitä. Huoltohommia tuntuu riittävän, joten osa porukasta lähti vielä kaupungille hakemaan lisää provianttia toisten siirtyessä konehuoneeseen.. Lähtö oli kuin olikin aamupäivän puolella ja seuraavaan sulkuun päästiin odottelematta proomun perässä. Nyt koitetaan pysyä sen peesissä mahdollisimman pitkään, niin ei tarvitsisi odotella.

InfoRhône


Ranskalaiset valvovat kulkuamme ja rekisteröivät sulutukset. Voitte etsiä tietoa osoitteesta http://www.inforhone.fr/inforhone/en/commun/index.aspx yläreunassa on linkki Navigation, aukeaa uusi ikkuna, joka täytyy hyväksyä ja sen jälkeen ikkunan keskivaiheilla lukee "Traffic at locks" siitä klikaten aukeaa alemmas lista veneistä. Cumbayera ei löydy kuitenkaan ensimmäisen c:n kohdalta, vaan pienellä kirjoitettuna listan loppupuolella c:n kohdalla.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti